Dzień 1: Społeczności uczące się

Zapraszamy do zapoznania się z opisami pierwszego dnia wystąpień w sesjach popołudniowych.

Dyskusja: Edukacja dorosłych w społecznościach lokalnych

Panel dyskusyjny na temat edukacji dorosłych w społecznościach lokalnych uwzględniający wątki działań międzypokoleniowych, współpracy międzysektorowej, a także inicjatyw włączających osoby zagrożone wykluczeniem. Zaproszeni goście poruszą m.in. zagadnienia związane z rolą społeczności lokalnych w kultywowaniu tradycji, budowaniem tożsamości oraz edukacją dotyczącą historii lokalnej.

Społeczności uczące się, ciągły rozwój, technologia… czyli jak odnaleźć rzeczywistą wartość w gąszczu trendów

Ostatnie lata wymusiły rewolucję w obszarze metod i narzędzi rozwoju. Nowe możliwości technologiczne spowodowały, że wiele z dotychczasowych ograniczeń przestało istnieć. Równocześnie wielość rozwiązań jest przytłaczająca. 

W trakcie wystąpienia przyjrzymy się wspólnie trzem kluczowym nowościom z perspektywy uczenia dorosłych:

  • społecznościom ekspertów, czyli przestrzeniom wymiany doświadczeń, wspólnego rozwiązywania problemów i wzajemnych inspiracji;
  • serialom rozwojowym, jako nowej formie zaangażowania pracownika w ciągły rozwój w duchu szacunku dla jego autonomii;
  • mikrolearningowi, jako uzupełnieniu programów szkoleniowych lub samodzielnej formie ciągłego budowania wiedzy i nauki nowych zachowań. 

Odpowiemy też na pytania: kiedy warto po nie sięgnąć, jak je wdrożyć i jakich zagrożeń unikać?

Gra w integrację: czego uczy nas sport?

Sport to nie tylko medale, pełne stadiony i wielkie pieniądze. To przede wszystkim naturalna potrzeba aktywności fizycznej, która przyciąga ludzi w każdym wieku i w każdym zakątku świata na boiska, korty i baseny. Tam spontanicznie nawiązują się nowe znajomości, tworzy zaufanie, szacunek, wytrwałość w dążeniu do celu czy zdolności komunikacyjne. Sport buduje kapitał społeczny, dzięki któremu jednostki się rozwijają, a grupy lepiej współpracują, są bardziej sprawcze i bardziej odporne na wstrząsy. Wiele zależy od trenerów, nauczycieli czy liderów młodzieżowych, którzy pokierują tymi procesami w pożądanym kierunku.

Podczas wystąpienia przyjrzę się roli sportu we wzmacnianiu lokalnych społeczności, szczególnie tych wielokulturowych. Migranci wnoszą bowiem nową energię i doświadczenia, ale często też traumy oraz nieznajomość języka i zasad funkcjonowania w nowym otoczeniu. Jest wiele przykładów z całego świata na to, że sport może być skutecznym narzędziem edukacji i integracji. Opowiem, dlaczego ma taki potencjał i jakie modele teoretyczne pozwalają to zrozumieć. Doradzę także, jak zacząć realizować projekty społeczne z elementami aktywności fizycznej, na co zwracać uwagę, jak rozwijać własne pomysły. Chciałbym też przybliżyć kilka projektów, które mogą stać się inspiracją dla każdego edukatora.

Rejestracja

Udział w VII Forum Edukacji Dorosłych jest bezpłatny. Warunkiem uczestnictwa jest posiadanie aktywnego konta na platformie EPALE. Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego otrzymasz maila z potwierdzeniem udziału i szczegółami dostępu do wydarzenia.