Warsztaty
Rewolucja czy ewolucja – kluczowe ogniwa rozwoju pracownika w miejscu pracy
Z jednej strony mamy narzędzia, możliwości, oferty firm dostarczających rozwiązania szkoleniowe, które rozwijają się w zawrotnym tempie: modele, platformy, gry, VR i wiele, wiele innych. Dostęp do wiedzy i narzędzi nie jest już praktycznie żadnym wyzwaniem.
Z drugiej strony mamy człowieka, którego chcemy rozwijać – z jego nawykami i przekonaniami, który funkcjonuje w określonej strukturze organizacyjnej, z ustalonym zakresem zadań i kryteriami oceny jego pracy.
Stąd też projektując programy rozwojowe w miejscu pracy, cały czas trzeba pamiętać o kluczowych ogniwach wpływających na następujące dwie kwestie. Po pierwsze, czy i jakie kompetencje mają zostać rozwinięte. Po drugie, czy uczestnik programu rzeczywiście je wykorzysta i zwiększy swoją efektywność oraz czy będzie to miało wpływ na jego zaangażowanie w pracę.
Podczas warsztatu dowiesz się:
- jakie błędy popełniamy, projektując i prowadząc programy rozwojowe dla pracowników
- jakie są kluczowe ogniwa w projektowaniu skutecznego programu rozwojowego w organizacji
czy rewolucja w obszarze rozwoju narzędzi szkoleniowych to szansa czy obowiązek
Projektowanie gier miejskich
Gry miejskie są popularną rozrywką, której uczestnicy, niczym pionki na planszy, poruszają się w przestrzeni miasta, szukając w niej podpowiedzi do rozwiązania różnych łamigłówek. Gry te dają się wykorzystać jako działanie edukacyjne bądź promocyjne (reklamowe).
Podczas warsztatu uczestnicy
- dowiedzą się, jak projektować i organizować gry miejskie
- będą mieli okazję poznać użyteczne schematy tworzenia ścieżek dla graczy, wskazówki dotyczące przygotowania materiałów ikierowania przebiegiem gry
- będą mogli ćwiczyć się w wymyślaniu zadań i zagadek dla graczy
- zyskają liczne inspiracje dotyczące tworzenia fabuły gry i osadzania jej w kontekście infrastruktury miasta
- dowiedzą się, jak wpleść wątki edukacyjne lub promocyjne.
Metoda Bilansu Kompetencji
W trakcie warsztatu uczestnicy zapoznają się z Metodą Bilansu Kompetencji (MBK). Służy ona do tego, aby rozpoznać, opisać i udokumentować posiadanie kompetencji oraz przygotować plany rozwoju w tym zakresie.
MBK można stosować w różnych kontekstach, m.in. w:
- procesie doradczym w urzędach pracy, akademickich biurach karier, szkołach, projektach skierowanych do osób zagrożonych wykluczeniem czy w ramach komercyjnych usług doradczych;
- rozpoznawaniu kompetencji osób chcących dostać się na studia;
- zarządzaniu zasobami ludzkimi w firmach;
- walidacji (potwierdzaniu efektów uczenia się), którą prowadzą instytucje certyfikujące nadające kwalifikacje rynkowe.
MBK została opracowana w 2015 roku przez Instytut Badań Edukacyjnych i Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, gdzie po dziś dzień jest stosowana.
Myślenie wizualne
Sketchnoting, flipowanie to kompetencja pracy z wizualizacją i umiejętne zastosowanie technik myślenia wizualnego w pracy z grupą. Facylitacja graficzna spotkań angażuje, pobudza i motywuje do działania, a co za tym idzie, zwiększa efektywność spotkań, szkoleń czy komunikacji.
Podczas tego warsztatu poznasz podstawy graficznej facylitacji spotkań i narysujesz kilka szablonów, które z powodzeniem wykorzystasz w swojej pracy.
Warsztat prowadzony będzie metodą: rysuj razem ze mną. Obejmie następujące tematy.
- Myślenie wizualne, sketchnoting, flipowanie i facylitacja graficzna spotkań
- Co to jest i do czego możesz tego użyć?
- Jak stosować w pracy stacjonarnej i online?
- Ikonki – metafory i kotwice dla mózgu odbiorcy
- Jak prowadzić rękę podczas rysowania, by uzyskać odpowiedni efekt?
- Jak rysować proste ikonki?
- Wyróżnianie ważnych treści i praca z kolorem
- Podstawy graficznej facylitacji spotkań. Narysujemy wspólnie 5 szablonów do pracy w obszarach:
- dyskusja nad opcjami
- analiza pól siłowych (siły wspierające i hamujące)
- obawy i nadzieje
- analiza różnych perspektyw
- argumenty za i przeciw
- Szybkie rysowanie ludzików i emocji
Kreatywne metody edukacyjne
Zapraszam na dwugodzinny warsztat z ćwiczeniami praktycznymi. Poruszę następujące tematy:
- Rozwój umiejętności – czym się charakteryzuje, jaką ma specyfikę u ludzi dorosłych?
- Atrakcyjne i angażujące przekazywanie teorii – czym uzupełniać tradycyjny wykład? Metody aktywizujące i zwiększające skuteczność rozumienia oraz zapamiętywania podczas przekazywania wiedzy – mapa myśli.
- Projektowanie ćwiczeń trenujących umiejętności w sposób lekki, ciekawy i pobudzający do pracy. Wykorzystanie kości do gry, kart, gadżetów i innych przedmiotów…
Dzięki udziałowi w spotkaniu uczestnicy:
- nauczą się kilku niestandardowych technik przekazywania wiedzy
- zaprojektują kilka ćwiczeń z własnej dziedziny, z wykorzystaniem ciekawych gadżetów
- poznają nietypowe zastosowania w dydaktyce ciekawych, ogólnodostępnych przedmiotów.
Karty na stół! Użyteczne narzędzia trenera grup międzypokoleniowych
Nawiązanie rozmowy jest dla wielu ludzi wyzwaniem, szczególnie kiedy z pozoru różni ich z rozmówcą wszystko – wiek, miejsce i czas, w którym dorastali, marzenia, cele czy doświadczenia życiowe. Zaobserwowałam jednak, że najczęściej to tylko pierwszy krok jest najtrudniejszy, a różnice stają się często zaletą i prowadzą do głębszych dyskusji.
Zapraszam do poznania narzędzi dydaktycznych, które mają na celu przełamanie pierwszych lodów i ułatwienie nawiązywania relacji. Zaprezentowane zostaną między innymi dwa rodzaje kart do konwersacji (wewnątrz- i międzygeneracyjnych).
W trakcie spotkania:
- porozmawiamy o wyzwaniach, ale i potencjale oraz możliwościach tkwiących w zespołach i grupach międzypokoleniowych;
- podyskutujemy o cechach dobrej relacji i rozmowy międzypokoleniowej;
- poznasz użyteczne narzędzia trenerskie oraz nowoczesne metody nauczania młodych dorosłych oparte na gamifikacji;
- wypróbujesz narzędzia, które będziesz mógł/mogła wykorzystać w trakcie swoich stacjonarnych zajęć czy warsztatów;
- będziesz mieć możliwość podzielenia się swoimi dobrymi praktykami oraz pomysłami na pracę w grupach międzypokoleniowych.
Na spotkanie zapraszam edukatorów, trenerów, szkoleniowców, liderów grup nieformalnych, wolontariuszy oraz wszystkich zainteresowanych!
Rejestracja
Udział w VII Forum Edukacji Dorosłych jest bezpłatny. Warunkiem uczestnictwa jest posiadanie aktywnego konta na platformie EPALE.
Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego otrzymasz maila z potwierdzeniem udziału i szczegółami dostępu do wydarzenia.